Kvadrat Timeless

  • fabric_282_C0429.jpg
  • fabric_282_C0529.jpg
  • fabric_282_C0729.jpg
  • fabric_282_C0829.jpg
  • Kvadrat_Timeless_Large_25_RGB.jpg
  • Kvadrat_Timeless_Medium_25_RGB.jpg
  • Kvadrat_Timeless_Small_25_RGB.jpg

Timeless

Vores vision med Timeless er at give mod og medspild til forskellige rumelige sammenhænge i form af skala- og spadseringsspring, samtidigt med at vi vil drage omsorg for det enkelte menneskes nærsanser.

Inspirationen til Timeless er sneglehuse. Helt almindelige sneglehuse som man kan finde i ganske almindelig have eller på strande overalt i verden. Sneglehuse har en særlig stribefordeling med smukke farveovergange, hvor mødet imellem to farver danner en ny tredje farve, hvis man ser helt tæt på dem. Det har været nærliggende for os at tage fat hér, fordi det med at farver danner nye farver, ligger i tråd med den måde man arbejder med design i væv på. Kæde- og skudtråde mødes og danner nye farve kombinationer.

De kulører vi har valgt at arbejde i Timeless er inspireret farverne i sneglehusene, der er sarte pastelfarver som man også ser i Times, men i Timeless indgår der også mere parfumerede og stærke farver, som skaber en kontrast og dynamik til de sarte pastelfarver.

I desigprocessen har vi allerførst destilleret farverne fra nogle udvalgte sneglehuse og opbygget forskellige farveskalaer, hvor der både er repræsentation fra de sarte pasteller og de parfumerede og stærke kontraster. Vi har herefter aflæst rytmer fra stribeforløb i forskellige sneglehuse og transformeret dem til papirark 1:1. I denne fase har vi også arbejdet med forskellige skalaforhold, og hurtigt så vi at forskellige størrelser giver forskellige rumelige oplevelser og kan indgå i forskellige sammenhæng, enten hvert for sig eller sammen. Vi har også arbejdet med forskydninger af spadseringen i striberne og med, hvordan vi kan arbejde med rapportstørrelsen som en mulighed for at skabe unikke tekstiler i industriel produktion. Det opnår vi ved at de længste rapporter er ca. 30 meter. Det giver nogle unikke muligheder for at skabe lange forløb i store rum eller varierede rum med det samme stykke tekstil.

Vi har set hvordan rytmer og farvebalancer har fungeret i forhold til rummelige sammenhæng og herfra har vi udvalgt hvilke designs der skulle igennem en prøve opvævning, og hvilke der ikke fungerede.